torsdag 6 oktober 2016

Några bilder från veckan

Den här veckan har alla klasser förutom ettorna arbetat med kartkunskap och orientering. Årskurs 2 och 3 har arbetat med orientering under en längre period och har den här veckan fått testa på sina kunskaper uppe i Vanadislunden. Här är ett exempel på hur en kontroll har sett ut för eleverna i årskurs 2. Eleverna ser på kontrollens nummer att de har hittat rätt och för att jag ska se att de har hittat rätt kontroll ska de skriva ner talets summa på sitt orienteringspapper. När de har räknat ut talet ska de göra rörelseövningen som står längst ner på kontrollen.




Årskurs 4 och 5 har bara haft en vecka av orientering, desto mer blir det till våren. Eleverna har testat på att orientera enligt en princip som kallas för "stjärnorientering". Det innebär att det enbart finns 2-3 kontroller/karta. När de har hittat sina kontroller kommer de tillbaka till mig för att få en ny karta med nya kontroller. Det tycker jag är ett bra sätt att arbeta på då eleverna snabbt kan få respons kring hur det går, det är lätt för mig att upptäcka vad eleverna tycker är svårt och därmed blir det även lättare för mig att kunna hjälpa eleverna vidare i sitt lärande.


Imorgon är det sista dagen med utomhusidrott, nästa vecka går vi in och börjar arbeta med temat "dans och rörelse till musik".


Hälsningar Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar